la ultima semana de la clases espanol - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Martine Stals - WaarBenJij.nu la ultima semana de la clases espanol - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Martine Stals - WaarBenJij.nu

la ultima semana de la clases espanol

Door: Martina Negra

Blijf op de hoogte en volg Martine

30 Januari 2015 | Nicaragua, Granada

Jueves el 29 de enero 2015,

De laatste week Spaanse les zit er bijna op. En daar ga k mrgn avond toch een goeie op drinken ! Het waren erg zware weken en heb me er toch wel even moeten doorsleuren..
Het s nl de samenloop van omstandigheden: aanpassing omgeving, klimaat, gezin, nieuwe taal leren, activiteiten en alle daarbij horende indrukken. Het gezin is erg druk (heb k mss al gezegd) met de kinderen die meer als een maand vakantie hadden. Weinig rust dus en begon door te wegen. Kwam er ng eens bij dat k sinds di. mijn kamer deel met het Franse meisje, omdat er een nieuw koppel kwam. Wat een gedoe, de familie wou eerst hun kamer opofferen aan hun en in de woonkamer slapen.. Maar het klikt goed met Marine en we hebben allebei optijd en stond rust nodig, dus zijn we gezellig a/h kletsen op onze cuarto (kamer).
Het nieuwe koppel zijn gepensioneerde uit Arizona, heel lieve mensen. Soms fungeer k als tolk, wel grappig :)!

Genoeg gezaagd..

Afgelopen weekend: me divertido muy bien !!!
We zijn dus met ons 5 naar Leon gegaam. Vertrokken sabado en la manana con un autobus. Onderweg plots autobus roto (kapot). K vroeg me onderweg al af 'wann wordt zo'n bus nu echt helemaal afgeschreven? Wss sls die echt helemaal niets meer doet'. Zodoende... Maar aangezien er bussen genoeg nr Managua (capital del pais), no hay problemo. In Managua wsren we snel een ander busje in, ri. Leon. Totaal +/- 4u reizen. Op voorhand al hostel uitgezocht, lekker handig.

Verder de stad wat verkent. Niks bijzonders, behalve we op het dak van de kathedraal mochten lopen, doch enkel met blote voeten !! Was mooi wit geschilderd en was wel leuk + una vista bonita sobre la ciudad (mooi uitzicht over de stad).
Oja, kom k daar heel toevallig 1 v/d NL's tegen die k op het vliegtuig heb leren kennen. Que divertido y casual !

Zaterdag avond: een gezellige avond, met diverse mensen over heel de wereld gepraat. (En een Ier afgewimpeld) Was echt een leuke ervaring !!

Zondag: VOLCANO BOARDING !!! Deze activiteit staat op n°2 van de CNN bucketlist (http://edition.cnn.com/2014/03/16/travel/thrilling-experiences/index.html) !!! Heeeeel bijzonder dus!!

Dit vond plaats op el volcan 'Cerro Negro', nabij Leon. Cerro betekent heuvel en negro = zwart. Logische naam dus :)! Het is nog een actieve vulkaan en barst om de ... jaar nog eens uit. De vulkaan wordt steeds groter door z'n eigen lava van de uitbarstingen.

De tocht naar boven duurde met pauzes 1u. De tocht alleen was super !! Best steil, maar we waren al goed getraind na de klim op volcan Mombacho!!, dus dit was muy facil ! Het was enkel moeilijk omdat je doorheen losse 'kiezel' stapt. En de wind werd heviger en heviger naarmate je de hoogte in ging. K waaide letterlijk bijna wrg. Als k m'n board zelf ng moest dragen was k a/h skydiving! Maar super vet dus. De omgeving was ook super mooi! De vulkaan heeft door 1 van zijn uitbarstingen 2 kraters. Heel chic en mooi ! Op de too moesten we steentjes onder onze voeten wegvegen en voelen., Je voelde de warmte v/d vulkaan dus! Tevens kwamen de gassen op diverse plaatsen naar boven. Heeel bijzonder om op een actieve vulkaan rond te wandelen !
Dan de tocht nr beneden was hylarisch ! Wann de foto werd genomen ging k echt hard, nr mijn gevoel toch, haha. Na mijn foto ben k 'gecrasht', ff rollebollen, trg recht en verder. Helaas weinig snelheid toen. Op einde weer iets meer: 25km/u. Mandy was the winner met 60km/u en een Britse jongen met 70km/u. Echt wauw! Mandy haar schoenzolen waren een beetje gesmolten. Hilarisch!!!

Verder ng nieuwtjes:
◆ met school gekookt en gebak gemaakt: platos tipicos: Gallo pinto, indio viejo, platano maduros, churritos de queso y pastiletes pina (muy dolce - erg zoet!). Leuke activiteiten en was erg lekker (rico!)! K heb het wel ff gehad met al dat zoet gedoe, ze kunnen er wat van hier ;)! Mrgn cocteles maken, muy interessante ;)!

◆ Verder zijn we nog een fort (una fortaleza) gaan bezoeken, erg interessant. Maar wat een gruwelijke toestanden hebben er plaats gevonden ! Je zag ergens, i/e martelkamer, nog het bloed op de muren. Er waren nonnen en andere gelovigen bij onze rondleiding en i/e andere isoleerkamer begonnen zij een of ander lied te zingen. Kippenvel moment!

Tenslotte nog even info m'n verdere reisplannen:
◆ zaterdag 31/01: las isleta Ometepe. Zijn 2 vulkanen. K zou er een hiking doen, op volcan Maderas. Muy dificil, naar horen zeggen. Leuk dus! Verder ff chillen daar !!
Denk er +/- 4 dagen te blijven. Samen met Mandy. Leuke meid uit Enschede. Floor, Mandy en k xijn samen a/d talencursus begonnen. Wel erg jammer dat onze wegen uit elkaar gaan binnen enkele dagen :s!!
◆ Wss di.avond trg nr Granada, voor 1 nacht i/e hostal.
◆ Va woe. naar Leon of mss ng nr Masaya en do. nr Leon. Dan 2 dagen in Leon. Mijn busrit vastleggen om nr Antigua, Guatemala te gaan.
Ondertussen in Leon chillen + een dagje nr de kust hopelijk.
◆ Za. 3am naar Antigua, Guatemala. +/- 15u rijden.

Viajar, jeuuujjjjjj !!!

K ga verder van m'n biertje genieten!

Adios!!

• 30 Januari 2015 - 08:12

Sab & John:

Waauwie girl,
    Klinkt ontzettend druk en vermoeiend!!! De kunst is dan ook om de balans te vinden (als dat al kan) tussen 'work and pleasure'.
    En je wil natuurlijk zoveel mogelijk gezien en gedaan hebben :-)
    Groot gelijk!!! DOEN!!!!!!!

Hier heeft het vannacht nog eens gesneeuwd.
    Geen verbrande voetzolen dus, eerder aangevroren ;-)

Qua eten klinkt me ook wel lekker. Alleen ja, die zoetigheid ... op den duur steekt dat wat tegen ja.
    Calorieën troef ;-)
    Nou ja, als je weer terug bent ... gaan de bokshandschoenen weer aan en ... puffen ;-)

Nog veel plezier daar en op een ander ;-)

Hasta la vista
    Sab & John

• 01 Februari 2015 - 13:16

Inge:

Ola chica!

Hopelijk lekker aan het chillen op la isla?!
    Je maakt wat mee daar: GAAAF!!!!!
    25 km per uur maar?! Bang voor een boete toch niet he?!! ;-)
    Dat zoete is in elk land waar het zo warm is valt me op! Ook veel kleurstoffen? Drankjes of gebak met chemische kleurstoffen?

Heeeel veul plezier!!!! X

• 03 Februari 2015 - 12:53

Theo:

Nicaragua wil een nieuw zeekanaal aanleggen (zoals het Panamakanaal) met ondersteuning van Chinezen. De route loopt onder Ometepe door het meer. Ik vraag me af of de inwoners van Nicaragua en het milieu hier beter van worden.

• 03 Februari 2015 - 15:36

Stalske:

Ja dat klopt!
    Tijdens de les Spaans met mijn docente over gehad. De bevolking is er dus niet blij mee. Namelijk worden er pueblos (dorpjes) verwijderd, moeten zij dus verhuizen. En zal er een hoop mooie natuur verwoest worden. Verder heeft het uiteraard allemaal met geld en corruptie vanwege de overheid te maken. En op lange termijn zal er veel veranderen in het land hierdoor.
    De Chinezen hebben wel wat invloed in het land blijkbaar (alsook de Amerikanen).
    Op bepaalde universiteiten is het nu zelfs mogelijk om Chinees te leren.
    Voordeel is wel de werkgelegenheid voor de lokale bevolking, het wordt samen met de Chinezen gebouwd en natuurlijk de export van Nicaraguaanse producten. Maar vaak gepaard met uitbuiting van de bevolking..

Verder zou er ook corruptie zijn van de Nicaraguaanse staat met die van Cuba en Venezuela.

Oja, koffie en chocolade zijn, ondanks het hier zo talrijk is, duur en wordt vnl geëxporteerd.
    Appelen worden geïmporteerd en zijn hier best duur.

Zover mijn Spaanse les economie ;-)!

Groetjes