El viaje y llegada en Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Martine Stals - WaarBenJij.nu El viaje y llegada en Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Martine Stals - WaarBenJij.nu

El viaje y llegada en Guatemala

Door: Stalske

Blijf op de hoogte en volg Martine

08 Februari 2015 | Guatemala, Antigua

Buenos!

Een woordje uitleg bij mijn trip naar Guatemala :) :

Ten eerste vond k het wel spannend omdat ik wel goed gewend ben geraakt 'de la vida en Nicaragua' en er leuke mensen heb leren kennen! Nu weer een nieuw avontuur, nieuw land, nieuwe cultuur, nieuwe familie, het vrijwilligerswerk, etc... Maar met een open mind en een positieve ingesteldheid op naar deel II van m'n avontuur :)

Ik had el mar y la playa in Nicaragua nog niet gezien, dus ben ik afgelopen vrijdag het dorpje 'las Penitas' gaan bezoeken. Daar waar de weg stopt, was ik op mijn eindbestemming toegekomen. Heel speciaal, maar mooi en rustig. K was in het gezelschap van een Canadees die k in het hostal heb ontmoet. Hij was van plan om enkele dagen in Las Penitas te blijven. We konden dus samen de trip maken,... handig....Niet handig om zijn oriëntatie vermogen te vertrouwen, venten.... ;). (vertrouw steeds op je eigen intuïtie) M'n beste Spaans boven gehaald en de juiste weg terug gevonden, inclusief een complimentje van een local dat k me al behoorlijk kon uitdrukken in het Spaans :)!
In las Penitas genoten van de zee en de mega golven. Zee was ruw, peligro (gevaarlijk). Na enkele uurtjes terug naar Leon, voor m'n laatste voorbereidingen. Toevallig kon k meerijden met de uitbaatster van een hostal. Handig! Zij is Amerikaans en heel lief. Ze kent het project waarvoor ik vrijwilligerswerk ga doen en was er heel positief over. Leuk om te horen!!

Vrijdag nacht bijna geen oog dicht gedaan, volgens mij stond heel Leon op zijn kop en HEET dat het 's nachts nog was...' s ochtends om 2:30am nog maar rap de douche in voor vertrek.

Stipt 3:00am 'vamos'! Een ander meisje en k, we waren de enige. Veeeel ruimte dus in het busje om lekker verder te knorren. Beide languit op de zetel, ideaal. Maar na een uurtje, policía : pasaporte por favor en el conductor moest uitleggen waar ie naartoe ging met dos chicas. Maar ging nog allemaal rap, dus continua.. Terug proberen te slapen.
Een uur later, 'chicas, la pasaporte por favor'. We waren reeds a la frontera de Honduras. Bueno, ging nog redelijk vlot.

Poging tres om wat te slapen, dat lukte behoorlijk. Maar la calle was super slecht. Chauffeur moest echt slingeren om de grote gaten in de weg te vermijden. Uiteindelijk was het wat beter en toen PATAT (patata in het Spaans ;)) twee zijruiten kapot. Ik verschrok me onnozel en dacht op een 'aanslag' omdat het duidelijk een toeristenbusje is en Honduras staat wel bekend als een gevaarlijk land. Maar bleek dat er een otro carro tegen is gebotst en gevlucht. El conductor furioso natuurlijk! Heeft in de buurt nog rondgereden en getracht de andere auto te vinden. Pero nada.. Ondertussen is de zijruit er helemaal uitgevallen.
Aangezien hij alleen maar Spaans sprak en nog heel onduidelijk ook, hadden we geen idee wat verder. Maar blijkbaar moesten we ook niets begrijpen wat dat betreft want hij reed gewoon verder.. K was echt stomverbaasd. Geen airco meer nodig zei 'm al lachend.. Jeetje, nog 11uur te gaan op dat moment.
Met die tocht in de wagen en bij zonsopgang was het koud, we waren genoodzaakt om terug te gaan liggen zodat we minder last van de wind zouden hebben.
Slapen? No es possible. Een uur later, grens bereikt met El Salvador. Ging vlot.
Ondertussen werd het wat warmer en minder wind. Bijna in slaap gerommeld. Dan stop, nog andere mensen opladen.. 'el mundo es muy pequeño', k herkende een meisje van in Granada. In ieder geval, dat groepje zat bijna zonder geld. Is de chauffeur bij bijna elk tankstation gestopt zodat zij konden proberen geld af te halen. Natuurlijk ging dat niet, om 1 of andere reden. Jeetje.....
Uiteindelijk ergens, bijna op eindbestemming voor die dames, iets gevonden en op de plaats waar ze moesten zijn (precies een klein surfdorpje - 'El Tunco in El Salvador) stikt het van de bankautomaten, zucht... Maar ja, m' niet medereizigster en k feliz (blij) dat we blijkbaar een tussenstop hadden van twee uur en vervolgens met een ander (een volledig!) busje verder gingen. Woehoe :) :)!

Om 3:00 pm, vamos! Nog een 5-tal uren rijden. Het was een meer rammel busje, maar niet erg en een lieve conductor die duidelijker Spaans sprak. Na een uur op een heuvelachtige, misselijk makende weg, ging het vlot en fijn wat geslapen tot we aan de grens van Guatemala kwamen.

Onmiddellijk viel me op 'Buenos tardes, amigos,...'. De mensen waren super vriendelijk en we kregen zelfs een flyer over Guatemala mee. Wat een fijn gevoel! Vanaf dat punt, nog 2u rijden, muy buen :)!

Onderweg de mooiste zonsondergang gezien met wolken die paars werden. Miss kwam dit zicht door de vermoeidheid, maar mooi was het :D! Een stukje verder, ondertussen helemaal donker, zagen we de lava uit een vulkaan vloeien (eruptie dus). Wat ontzettend chic, mooi en bijzonder om dat te zien!!

7:30pm, llegada en Antigua. Delicioso pero frío (koud)! Maar met twee rugzakken, valt dat uiteindelijk nog mee. Vervolgens eerste beste restaurant een lekkere vettige hamburger met frieten, Delicioso!!

Vervolgens naar het park, waar afgesproken met la directora de la escuela, om me naar de familie te brengen. Ff een telefoontje moeten doen want vond niemand. Maar snel ok en daar ging k weer.

Een heel fijne verwelkoming van haar en haar man (Freddy). Dan finalmente, na een behoorlijke trip, de verwelkoming door vader des huizes. Heel fijn, heel vriendelijk. Zoals ook zijn vrouw en twee kinderen. Wat een fijn gevoel! Ondertussen kreeg k de uitleg dat een vulkaan uit de buurt (weet de naam nog niet), as heeft uitgespuugd en bijgevolg de stad bedekt is met een laagje (ceniza). Luchtverkeer (luchthaven ligt in Guatemala Ciudad) is stil gelegd, waardoor een deel studenten uit Europa niet Antigua zijn geraakt. Dus op zondag geen rondleiding door de stad want k was de enige. Maar de man van het gastgezin ging me rondleiden, fijn geregeld dus!

Ik heb in het huis een leuke, gezellige kamer en leuke badkamer. Na een maand warm kunnen douchen!! Heerlijk was dat!

Heb nog een cerveza gekregen en het voorstel om morgen, vandaag dus, mee te gaan naar een voetbalwedstrijd. Dan kon k kennismaken met zijn vrienden en de taal wat leren. Prima natuurlijk, divertido!

Zodoende, een rondleiding en een voetbalwedstrijd meegemaakt vandaag 1-1, tegen Xela. Antigua staat op nummer twee van nationale ploegen). Heel leuk en gezellig. Goed gevoel hier in een erg gezellige stad met heel vriendelijke mensen!!

Bueno,
K ga afronden. Seffes douchen en optijd bed in want morgen is m'n 1e (primero) werkdag. Om te beginnen van 8-12u, ideaal dus!

Trouwens, k weet ondertussen het eindresultaat van de benefiet :
1 343.43€!!!!!!!

Qué bueno!!!!!

Muchas, muchas muchas gracias todos!!!

Tot hoors met meer info over mi trabajo voluntario y el proyecto dat jullie mee gesponsord hebben!!!

Besos de una chica muy alegre en Guatemala
(zoentjes van een vrolijke dame in Guatemala)

• 09 Februari 2015 - 02:34

Martine Stals:

Mijn foto's staan precies allemaal bij miércoles 21 enero... Oeps ;)..

• 09 Februari 2015 - 13:59

Lisette:

hey martine,spannende rit achter de rug zo te lezen,en toch de moeite waard he<:amai.en nu starten met werken!yep het arbeidersleven,succes ermee en we kijken uit naar het volgende verslag;daaaaag en tot nog eens.

• 13 Februari 2015 - 17:09

Eva:

Hoi Martine,

Zalig om weer wat meer over je avontuur te kunnen lezen. En als je ginds al een compliment krijgt over je Spaans, dan zal het wel in orde zijn! Goed gedaan van jou!

Dikke pluim ook wat de benefiet betreft. Is een mooie som die ze hopelijk goed gaan kunnen besteden. Maar daar heb ik alle vertrouwen in.

Genieten maar en a

• 17 Februari 2015 - 14:36

Binje:

Nieuwe update, luie ;)

• 17 Februari 2015 - 23:26

Martine Stals:

Binje : lief dat je me mist :)! Ik zou precies alleen wat aan je uitdrukking werken ;)! Haha, maar er is weer leesplezier toegevoegd :)!