¡Viva Colombia! - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Martine Stals - WaarBenJij.nu ¡Viva Colombia! - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Martine Stals - WaarBenJij.nu

¡Viva Colombia!

Door: Martina

Blijf op de hoogte en volg Martine

07 Maart 2017 | Colombia, Santa Marta

L'adventuras de San Blas, Capurgana y mas :
¡Hola todos! Eindelijk nog een reisverhaal vanuit de andere kant van de wereld :)!

Intussen ben ik al 'n 2 weken in Colombia en alvast heel wat ervaringen en avonturen rijker.

Om te beginnen was de trip van Panama, via de San Blas Isletas (eilanden) naar Colombia erg goed meegevallen! Erg goed geregeld allemaal, behulpzame gidsen en super lekker eten! We waren met een groep van 20 personen en gingen verdeeld over 3 (soort van) speedboten eilandhoppen. Elke dag bezochten we een eiland om er te relaxen, snorkelen, beachvolleyballen, yoga, lunchen.. Voor het donker werd gingen we dan verder naar een ander eiland om er te overnachten. Dit was steeds in een dorpje van Kuna Yala Indianen dewelke op de eilanden wonen. Ook los caputanos (kapitein) waren mannen van deze stam. Deze bevolking leeft er onafhankelijk en hebben een 'sahila' (dorpsleider) die de leefregels bepaalt. Bijzonder was hun vlag met het hakenkruis op om hun onafhankelijkheid aan te tonen!
Elk eiland kan ik omschrijven als prachtig! De plaatsen waar we hebben geslapen waren uiteraard erg basic en dus steeds op een leuke manier avontuurlijk. Douches en toiletten varieerden erg. Bijvoorbeeld heb ik gedoucht in een hutje, afgeschermd met een laken en met water dat je uit een ton water moest scheppen met een halve kokosnoot. Toilet doorspoelen was hetzelfde systeem. Op het laatste eiland was het toilet niet meer dan een hutje, een houten plank met een gat, boven de oceaan. Dus keutelkes in de zee, haha!

Slapen was eveneens in een hut met hamacas. Ik had het niet verwacht, maar ik sliep goed in die hamacas, op het strand met zicht op de oceaan :)! 't Was een mooie ervaring en de verse coco loco' s waren heerlijk. Coco loco = een jonge kokosnoot (die hebben nog veel sap) , opening maken, rum erin en 'salud' (proost!)! Hmmmm...

De laatste dag passeerden we de douane voor onze uitreisstempel van Panama. Er werd ons op voorhand verteld dat er drugshonden zouden zijn om al onze spullen te controleren. Maar naja! straf! Gemakkelijk dus en we moesten daardoor niet te lang wachten. Dan, na een tropisch regenbuitje, op naar Colombia! Met een sputterend, maar gelukkig nog wel werkende motor van de boot was het nog een uurtje. We kwamen eerst toe in Zapzurro. Een klein en mooi havendorpje! Direct een mooi zicht van Colombia met de kleurrijke Kerk en huizen. Vervolgens nog een kort boottripje naar Capurgana,definitieve eindbestemming. Na een lekkere lunch (rijst, kip en groentjes in een bananenblad gestoomd) konden we eindelijk naar een hostal gaan om er een fatsoenlijke douche te nemen en uit te rusten ! Ik zat in een eco hostal, uit het centrum en vlakbij het regenwoud. Mooie locatie en de douche leek op een kabouterhuisje. Tijdens het douchen had ik uitzicht op de mooie, groene natuur en in de verte hoorde ik apen brullen. Capurgana is moeilijk bereikbaar en daarom voor de meeste reizigers slechts een uitvalsbasis om te reizen van /naar Panama. Het heeft nauwelijks 1 verharde weg en transport gebeurd oa met paard & kar. Maar het heeft ook een mooi strand, natuur en mooie duikgelegenheden. Aangezien ik heb besloten om er een duikcursus te volgen ben ik er een week gebleven. Heerlijk was het daar, absoluut van genoten! Ik had een fijn contact met de duiklerares en de vrijwilligers die in de duikshop werkten. Verder ben ik ook verhuisd naar een hostel in het centrum en had ik zo meer sociale contacten. Ik heb mensen en todas partes del mundo ontmoet,interessant! Ook Cubanen, wat blijf ik dat land toch zo bijzonder interessant vinden!

De duikcursus, open water Padi, ging erg vlot! Al ben ik geen krak in Engels, toch in no time een cursus kunnen studeren, een video moeten bekijken en vervolgens het zwembad in om de eerste oefeningen uit te voeren. Nota Bene : in een zwembad dat Pablo Escobar heeft gebouwd!! De oefeningen (masker leegmaken onder water, lucht nemen van je buddy als je zelf zonder lucht zit, evenwicht zoeken,...) gingen me goed af en de lerares was enthousiast hiermee. De volgende dag gingen we dus al de zee in. Erg spannend! Maar alles ging vlot, oefeningen gingen prima en hoppa Martine was aan het duiken op 12m diepte. Wel akelig omdat ik veel druk had op mijn oren en dat steeds terug kwam. Maar dat bleek achteraf alleen maar de 1e keer te zijn. In totaal heb ik 4 duiken gedaan, Z A L I G! ! ! Ik heb kreeften gezien, huge crabs, een slang, tortugas (schildpadden), barracuda, en zoveel meer! Zo rustgevend, zo mooi, zo bijzonder, ik ben verkocht aan het duiken :)! Na de 4 duiken waren alle praktische proeven correct uitgevoerd, dan nog een theoretisch examen afgelegd met positief resultaat en hoppa brevet behaald!

Omdat de cursus wel intensief was, had ik nog niet echt de kans gehad om de regio te verkennen. Dus ben ik nog een dag langer gebleven en heb ik een hike gedaan. Via een heuvel, naar het dorpje Zapzurro. Vervolgens nog naar La Miel, hetgeen Panamees grondgebied is. De natuur onderweg was super mooi maar helaas moest ik oppassen om niet in een gigantische spinnenweb terecht te komen. Brrrrr, wat een joekels van beesten!

Na een weekje Capurgana werd het tijd om Colombia verder te ontdekken. Volgende bestemming was 'Cartagena'. Ik had intussen een toffe madam leren kennen met dezelfde reisbestemming, fijn! Om in Cartagena te geraken hadden we eerst een boottocht van een 1,5u naar Necocli, van daaruit een busrit van 8u en tenslotte nog 'n taxirit.

De zee was intussen ruw geworden, die boot vloog met momenten of botste in de golven met als gevolg : zeiknat! Mijn grote rugzak gelukkig maar een beetje en mijn dagrugzak zeiknat. Was me wat, maar ja,.. Evenzeer een tof ritje, een beetje een achtbaan gevoel :)!

In Cartagena ben ik de dag nadien gaan rondkuieren in het oude stadsgedeelte. Het betreft een koloniaal stadje , heeft een haven en heel wat geschiedenis. Mooi maar wel wat drukke locatie!

De dag nadien om 5u 's morgens vertrok ik alweer met dezelfde reisbuddy naar 'El parque National Tayrona' . Wat was me dat...
Het park is een ontzettend groot natuurgebied, regenwoud met diverse stranden en campings. Klinkt interessant en leuk!

Het park was na een maand sluiting pas terug geopend, met als gevolg een overrompeling tot en met! Een gedoe aan de ingang om binnen te geraken omdat het te druk was en ze moesten sluiten. Maar we hadden gelukkig online geboekt. Dus we zijn dan toch binnen geraakt en ook onze fles rum wat eigenlijk verboden was mee te nemen ;).
Dan hadden we een wandeling van een uur door het woud, wat wel erg mooi was. Intussen hadden we onze rugzakken, etenswaren en liters water met een paard naar onze camping laten brengen. Op onze camping, ook vooraf gereserveerd, bleek geen plaats te zijn. 1 grote chaos was het. Na... Wachten was er toch nog een tentje vrij voor ons. Wel maar een 1-persoons tentje. Beter dat dan niks, want anders was het op de grond slapen zoals meerdere reizigers al hadden gedaan. Om van het heel gedoe weg te vluchten wouden we ff een rustig plekje op het strand uitzoeken. Ook dat was een hele chaos daar. Maar goed, een frisse duik en nadien terug naar de camping om te douchen en een potje te kokkerellen. De douche was aanschuiven omdat er zoveel mensen waren maar ook omdat er ineens geen water meer was. Uiteindelijk weer wel en wegens de drukte was het uiteindelijk een modderpoel geworden.
Verder het koken, We wisten dat er een keuken was dus hadden een hoop eten bij. Maar dat het een keuken was waarbij je eerst hout moest sprokkelen om een vuurtje te maken, hadden we niet verwacht. We hebben het gehouden bij een salade met een blikje tonijn wat ons evengoed smaakte. Bovendien hadden we onze gesmokkelde fles rum nog wat ons troost gaf. Jammer genoeg maar een kleine fles, dus in no time was die fles leeg. Dus dan maar aan het bier. Helaas de cervezas waren om 7pm al uitverkocht, zucht. We waren toch erg moe, dus Zijn we om acht uur maar gaan slapen in onze ruime tent. Was me wat, haha! Uiteindelijk wel snel in slaap gevallen, k was kapot.
's nachts wakker geworden omdat ik naar wc moest. Toch maar gegaan met het lichtje van mijn gsm tussen de palmbomen door. Dacht ik daar ineens een krab tegen te komen. Nee, een giga dikke zwarte spin. Maken dus dat ik op toilet zat, maar wat ook geen pretje was gezien door de overbevolking deze verre van proper was. En dan was ik al wat gewoon van de San Blas trip.
Ik hoopte de dag nadien wat rust te kunnen vinden op het strand, maar helaas.. Overal zo druk, als je 'restaurantjes' tegen kwam, druk, vuil.. Uiteindelijk wel een rustig plekje gevonden, maar de golven waren zo sterk dat je er nauwelijks kon zwemmen. Maar goed, toch geprobeerd te genieten en we hadden geluk die dag want we hadden een upgrade naar een 2-persoons tent, onder een zeil zelfs :)! Gelukkig maar want die nacht heeft het geregend. Onze tent was droog gebleven en enkel onze spullen op de wasdraad waren nat. Ondertussen hadden we wel gekookt op een vuurtje en dat vond ik eigenlijk wel erg leuk!

Omdat ik van een super rustig plaatsje in Colombia kwam en dan op enkele dagen tijd honderden km's heb gereisd, dingen ben kwijt geraakt (eigen schuld wel), overal 'n gedoe, 'n geregel, toch wel 'n hevige reisbuddy,.. Was ik stikop en had ik 't wel effe gehad allemaal. Ik heb mijn reisplannen gewijzigd en op zaterdag teruggekeerd naar Santa Marta. Een leuke hostel in het centrum en de dag nadien naar een andere hostel. Buiten het centrum, met zwembad. Lekker chill dus om te bekomen en verdere plannen te maken. 't was een avontuur, ik ben er weer heel wat wijzer van geworden en uiteindelijk komt het wel goed :)! Je leert wel wat te relativeren zo..

Volgende planning is ongeveer 't volgende : Minca, Punta Gallinas en dan mogelijks van Santa Marta vliegen naar Medellin.

Adios!



  • 08 Maart 2017 - 00:31

    Cindy:

    Martine Martine,
    Wat maak je daar toch allemaal mee....lig ik hier momenteel maar saai te wezen in mijn zetel!!
    Een reis om nooit meer te vergeten lijkt me!
    Nog heel veel plezier gewenst! Geniet ervan! X

  • 08 Maart 2017 - 15:53

    Sabke En John:

    Hola pola, wat een avontuur seg!!!!!!
    man man toch ...
    Alweer geweldig onvergetelijke ervaringen en herinneringen!!!
    Bewonderenswaardig!!!!! Zo een durf, moed, doorzettingsvermogen, ... Tof om te horen allemaal :-D
    Keep up the fun times!!!
    Toedelidoe x

  • 08 Maart 2017 - 16:15

    Martine Stals:

    Mercikes allemaal :)! Mocht je je zo erg vervelen Cindy, hier vind je wel wat werk ivm cocaïne - /marihuanahandel, haha! En John, qua verkeer ook werk genoeg. Die rijden als zotten hier. Is er een obstakel op de weg, gewoon toeteren en vooral blijven doorrijden :D!

  • 09 Maart 2017 - 20:38

    Lisette:

    Hela, Martine,je beleeft en en ervaart veel daar.Een duik brevet ,mooie uitstappen en veel herrineringen voor later.Je durft veel ondanks de schrik van de spinnetjes

  • 10 Maart 2017 - 09:26

    Inge:

    Gegroet zusterke!

    Ook hier het eene avontuur na het andere! Wilde merels in de tuin, achterband van de fiets kapot en onze huisslak is wakker uit z'n winterslaap! Hahaha... Valt dus reuze mee hiero! Cool dat duikbrevet! Mag je bij ons in bad ook plonzen zonder bandjes! ;-) Heel veel plezier nog en vooral geniet ervan!!! XXX

  • 17 Maart 2017 - 14:03

    Kristel:

    Hoi Martine,
    Amai, wat een avonturen beleef jij daar!! Ervaringen om nooit meer te vergeten.
    Geniet er nog van!
    Groetjes uit Kessenich

  • 24 Maart 2017 - 14:38

    Wim Ooms:

    Hallo Martine,
    mooie foto's en een mooi verslag.
    Je amuseert je ginder goed, zie ik. Geniet er maar van;

    En wij maar werken...;-) :-)

    Grtz!

  • 26 Maart 2017 - 15:40

    Tine :

    Hey meid,

    Wat een plezier om jouw verhaal te lezen! Geniet nog zoals alleen jij dat kunt! Dikke kus!

  • 26 Maart 2017 - 21:01

    Marina:

    hallo Martine,

    We zijn in Italie op skivakantie geweest vandaar dat ik nu pas je mooie verslag heb kunnen lezen.... Wat een verhalen!en prachtige foto's!eventjes een duikbrevet tussendoor behaald,geweldig.Geniet er nog van en tot gauw.Take care Marina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martine

Actief sinds 01 Dec. 2014
Verslag gelezen: 624
Totaal aantal bezoekers 96365

Voorgaande reizen:

30 Januari 2017 - 12 April 2017

I've got the travel bug.

09 Januari 2015 - 17 Maart 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: