La primera semana en Panama - Reisverslag uit Isla Bastimentos, Panama van Martine Stals - WaarBenJij.nu La primera semana en Panama - Reisverslag uit Isla Bastimentos, Panama van Martine Stals - WaarBenJij.nu

La primera semana en Panama

Door: Stalske/Martina

Blijf op de hoogte en volg Martine

06 Februari 2017 | Panama, Isla Bastimentos

¡Hola querido lectores!

Al bijna een week ben ik in het warme Panama dus tijd voor een verslagje van de reeds vele avonturen en indrukken.

Om te beginnen heb ik goede vluchten gehad en een vlotte aansluiting in Frankfurt. Tijdens de 1e vlucht had ik reeds enkele Nederlandse dames met dezelfde reisbestemming ontmoet. Handig om al af te spreken een taxi te delen naar Panama City, specifiek het stadsgedeelte 'Casco Viejo'.

Bij aankomst op de luchthaven in Panama bleek er nog een Duitse backpacker te zijn, toevallig dezelfde hostal als mezelf geboekt, muy bien!

Hostal 'Luna' 's Castle ' zag er prima uit, ingecheckt, gedoucht, supermarkt bezocht en al vroeg mijn stapelbed in. Goed geslapen en 's ochtends wakker geworden door de geur van panqueques (pannenkoeken), mmmmm, heerlijk! Tijdens het ontbijt een meisje ontmoet, Myriam, we hadden blijkbaar dezelfde vlucht. Zij is een Nederlandse en woont in Antwerpen. Blijkt ook nog dat we dezelfde reisplannen hadden, fijn zo! Dus heb ik met haar al het 1 en ander beleeft. Alsook de Duitse jongen sloot aan.

Diezelfde dag zijn we Casco Viejo gaan verkennen, een oud stadsgedeelte van Panama City. Een klein dorpje aan de Stille oceaan met uitzicht op de nieuwe stad. De rijkste stad en het Dubai van Centraal Amerika genoemd. Panama stad zijn we zelf niet in geweest, erg druk. Wel zijn we off the beaten track geraakt en een pittige wandeling gemaakt naar een park met een mooi uitzicht op de stad.

De dag nadien zijn we het Panama kanaal en museum van 'the Miraflores locks' gaan bezoeken. In de namiddag hebben we een giga boot door de sluizen zien varen. Wel indrukwekkend heel dat kanaal gebeuren!

Intussen had ik in mijn hostal een nacht geannuleerd en namen we met ons 3 een nachtbus richting David, eindbestemming Boquete. Heel tof zo een nachtbus, maar o zo koud met de airco op volle toeren. Uiteindelijk wel in slaap gevallen en compleet van de kaart, 5u 's ochtends in David aangekomen. Vervolgens chickenbus naar Boquete, slechts een uurtje rijden. Gelukkig hadden we al een hostal geboekt en konden we al vroeg inchecken om dan nog een dutje te doen.

Na de actieve dagen en de koude nachtbusrit, hebben we er een lekker lui dagje van gemaakt. Ondertussen hebben Myriam en ik plannen gemaakt om de volgende nacht (vrijdag op zaterdag) 'el volcan Baru' te gaan beklimmen. Een inactieve vulkaan met de hoogste top van Panama, m'n 3 474m. Aangezien het vrijdag een erg mooie dag was, met het idee om naar de hotsprings te gaan. Heeeerlijk was dat. We werden door een taxi afgezet in het dorpje Candelera, dan een stukje te voet om ten slotte uit te komen bij een ranch in het midden van een bos. Ineens kwam er een crazy cowboy tevoorschijn dewelke blijkbaar heel de omgeving bezit. Even toegang betaald en vervolgens lekker in een warm, natuurlijk, warm 'bad' gelegen. Nadien afgekoeld in de nabij gelegen rivier, heerlijk! In de rivier lagen enorm stenen waar we elk eentje hebben uitgekozen om lekker te relaxen in het zonnetje!

Wanneer we terug liepen naar de hoofdweg kwamen we een Amerikaans koppel tegen met een gids. We hebben een lift gevraagd en een erg enthousiaste gids heeft ons in Boquete afgezet. Blijkbaar heeft deze man geholpen met het organiseren van de zoektocht naar de vermiste (en overleden) Nederlandse meisjes, enkele jaren geleden. Iedereen spreekt er nog over in Boquete.

Met dat in ons achterhoofd zijn we 's avonds omstreeks 24u toch begonnen aan onze tocht op de vulkaan. Met een busje werden we met een groep afgezet aan het begin. 13,5 km tot aan de top wat we met zonsopgang zouden moeten bereiken. Ok,' vamos '! Onderweg kennis gemaakt met een Nederlander en Italiaan, grappig waren die 2! Die hielden het optimisme er wel in, leuk! De tocht was steil maar ook erg bijzonder! Pikdonker, een hoofdlampje op onze bol en gaan maar. Er is maar 1 pad omhoog, dus verdwalen konden we niet. Van de natuur rondom je zag je erg weinig, maar de sterrenhemel was prachtig! Zelfs hebben we een vallende ster gezien, erg mooi en bijzonder! Verder nog een stekelvarken en vleermuisje gezien.
Uiteindelijk, na 6u omhoog te klauteren met op het einde veel gepuf, geklaag en wat rotsbeklimming, hebben we de top bereikt. De zon kwam stilaan op en het uitzicht was adembenemend! Hier hebben we een uur van genoten om vervolgens heel enthousiast en gemotiveerd weer omlaag te gaan. Helaas was dat enthousiasme van korte duur. Jeetje wat was dat een lange tocht terug! Maar met ons 4 hebben we flink doorgestapt en 4u later stonden we terug aan de ingang. Bekaf en niemand zei nog iets. We lagen daar gewoon op onze rugzakken, te wachten op een taxi en uitkijkend naar ons bed.

Heerlijk gedoucht en enkele uren geslapen. Wel wat spierpijn maar 't gaat wel. Veel hebben we niet meer gedaan die dag, enkel onze trip naar Bocas del Toro geboekt. Nu is het zondag en hang ik in' 'n hamaca, op Isla Bastimentos. Deze middag een politie agent ontmoet. Hij was precies wat van de kaart aangezien enkele dagen geleden een Amerikaans meisje was vermist en vandaag hier op het eiland dood is terug gevonden. Omstandigheden zijn nog onbekend en het onderzoek is nog lopende. Zowieso moeten we voorzichtig zijn hier ivm overvallen en dat sfeertje voelde ik wel direct aan hier. Maar verder lekker rustig hier. We zijn intussen met 4 en gaan morgen samen op pad met de hostaluitbater om te gaan snorkelen en kajakken.

Verder kort nog, natuur is hier mooi, Panama is toch wel duur land, leuke en vriendelijke mensen. Me gusta hablar espanol. Panamees eten is sober, we koken veel zelf. Weer is erg wisselend. Panama city broeiend heet, Boquete frisser en af en toe een buitje, Bocas warm, zwoel met een tropisch buitje nu en dan.

Tot het volgende verhaal, adios todos!

Besos,
Martina

• 06 Februari 2017 - 08:36

Luana Bosmans:

Hola, guapa,
    Me encanta leer tu relato de tus aventuras panameñas...goza y nosotros lo disfrutaremos contigo leyéndolo todo ;-) Besos, Luana x

• 06 Februari 2017 - 10:45

Inge :

Olà reislustig zusterke!
    Al een hoop meegemaakt en gezien dus. Leuk! Fijn dat je al meteen mensen hebt ontmoet waar je een klik mee hebt. Verstandig om in een groepje te reizen en uitstappen te doen. Jammer dat het minder veilig is. Verpest veel voor een blijkbaar mooi en boeiend land!
    Ik ben benieuwd naar foto's!

• 07 Februari 2017 - 21:43

Marina:

Hey Martine,

Je zit al helemaal in het avontuur zo te lezen.Veel moois gezien en beleefd,fijn!Die zonsopgang zal op je netvlies gebrand zijn .Goed dat je al in een groepje zit,toch veiliger dan helemaal alleen.Avonturiers vinden elkaar nogal vlug denk ik,waar je ook bent.Want ze hebben allemaal het zelfde doel.Hou je goed,geniet van alles en kijk goed links en rechts!ben ook benieuwd naar foto's want van voor de houtstoof onder mijn fleecedekentje kan ik me (nog) niet goed voorstellen wat gij allemaal meemaakt. DOEI !

• 08 Februari 2017 - 15:15

John:

Hello Stalske,

amaai ziet er weeral geweldig uit daar. Al heel wat meegemaakt precies, dan zitten wij hier maar saai te zitten. Hoop dat je niet vergeet om foto's te nemen zodat we binnen paar weken weer een heel uiteenzetting kunnen volgen. Een vermist meisje is natuurlijk wel heel wat minder, wees er maar heel voorzichtig en blijf zoveel samen als kan. En moest het toch nodig zijn, weet ik dat je links-rechts combinatie van dat niveau is dat ze zich wel zullen bedenken alvorens je nog eens onheus te benaderen. Amuseer je maar , wees voorzichtig en hou ons vooral op de hoogte
    grts,

• 09 Februari 2017 - 20:47

Mama:

Hallo of ola
    Het is weer spannend allemaal en een fikse wandeling achter de rug .
    Geniet er van maar blijf bij elkaar het is er onveilig genoeg.
    Met winka is alles goed heeft gezonde eetlust en een echte knuffel kat
    Het gaat stilletjes aan beter met bankje en haar vanmiddag hebben ze samen in de veranda geslapen.
    Laat nog gauw wat van je horen anders voel ik me niet zo op mijn gemak.
    Gr

• 10 Februari 2017 - 09:28

Theijbers Lisette:

Hey Martine, lees net jou reis ervaring in het verre buitenland.Het is weer de moeite ,veel indrukken,ervaringen en prestaties. En zoals gewoonlijk Hollanders kom je overal tegen

• 10 Februari 2017 - 09:48

Wim Ooms:

Hallo Martine,
    Zoals ik hier gelezen heb, heb je al toffe dingen beleefd.
    Geniet er ginder van...en voorzichtig, hé ;-)

Groeten,
    Wim Ooms

• 10 Februari 2017 - 16:24

Theo Stals:

Hallo Martine,
    Het gaat goed daar blijkbaar! En mooi beschreven! Houden zo.....

Groeten,
    Papa

• 10 Februari 2017 - 16:36

Cindy:

Dag Martine,
    Je eerste reisverslag leest als een spannend boek! Ik ben al benieuwd naar het vervolg! Geniet van dit avontuur maar wees voorzichtig he!
    Hier op het moment nul graden...brrr
    Je mist niks ;-)

• 13 Februari 2017 - 01:44

Martine Stals:

Dag allemaal,

N muchas gracias voor jullie fijne reacties! Ik heb eindelijk wat foto's kunnen uploaden, een heel gedoe. Ze staan helaas wat door elkaar. 't zijn foto's van Panama City, de vulkaan tocht in Boquete, Bocas del Toro, Isla Coiba en Santa Catalina.

Een volgend verhaal komt er nog aan met nog meer subtropische foto's.

Adios!

• 02 Maart 2017 - 18:26

Magda:

Hey Martine,
    Wat leuk hetgeen je allemaal meemaakt ! De foto's zeggen genoeg, vele indrukken, plezier...
    Geniet met volle teugen want time flies...
    groetjes, Magda