Qué semana!!! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Martine Stals - WaarBenJij.nu Qué semana!!! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Martine Stals - WaarBenJij.nu

Qué semana!!!

Door: Stalske

Blijf op de hoogte en volg Martine

17 Februari 2015 | Guatemala, Antigua

Qué semana!!!

Hier volgt ie :

Nog niet goed bekomen, noch uitgerust van m'n trip naar Antigua, was de eerste werkweek al snel daar.
Een woordje uitleg :

- Lunes : we verzamelen aan de school, twee Duitsers, een koppel, en k zijn de enige vrijwilligers. Blijkt dat het project niet in Antigua is gesitueerd maar in een dorpje vlakbij : Santa Antonio Agua Caliente genaamd. Dus moesten we eerst naar het busstation a/d rand v/h centrum wandelen. Dan Een 30-40 minuten met de chickenbus. Chickenbus bus was niet zo chicken als k gewend was in Nicaragua ;).. Dus een rustige trip!

Bueno, llegada en el pueblo (aankomst in het dorp ). Komen aan de poort, nadie (niemand) y la puerta está cerrado. Maar ff gewacht, buurt verkend en kwamen we uit op een 'mercado artisanales' . Blijkbaar is het dorpje gekend voor hun textiel en je ziet er de vrouwen hun textiel weven.

Vervolgens nog maar eens terug, ja iemand daar. Het was de toekomstige eigenaar van het huis. Ook hij begreep niet waarom de werkers er niet waren.. Enkele telefoons later werd duidelijk dat zij in hun dorp afgelopen zondag een of ander feest hebben gehad en maandag dus 'no trabajo' .. De Duitsers zich al zorgend maken en precies teleurgesteld. Maar k heb genoten van een vrije middag door de stad Antigua wat te verkennen. Dinsdag gewoon een nieuwe poging...

- Martes : half negen komen we daar aan. Nadie.. Even later komt de eigenaar toe met zijn gezin en kunnen we kennismaken.
Het huis is half afgewerkt (in mijn ogen) maar eind van de week zouden ze erin trekken. Ok......

Blijkbaar waren de werkmensen materiaal halen. De eigenaar zelf, in tegenstelling tot wat k had verwacht, bouwt niet mee aan het huis.

Rond negen uur gaan we dan van start met 2 werknemers.. Duidelijk te zien dat zij afstammen van een of andere Maya cultuur. Zie je aan kledij en zij spreken een bepaald dialect.

Wat houdt het werk in? Divers:
met stenen en zand sleuren, fundering graven (schuppen), iets ineen knutselen van ijzerdraad, beton maken met de schup (een betonmolen kennen/hebben ze niet) Het klinkt mss easy, maar na een half uur in de zon vond ik het niet erg ff uit te blazen en veel water te drinken. De school heeft me uitgelegd dat ik van 8-12u of 9-13u maar hoef te werken. Gezien het werk en het op & af reizen, een goed voorstel!! Ze zijn er best soepel in, fijn dus en kan ik zelf bepalen om ook eens langer te blijven etc..

De huizen met daarbij horende grond (ze hebben eigenlijk gewoon geen tuin) zijn niet groot, dus zij werken met hun materialen op een kleine oppervlakte. Niet heel handig en dus gaat er ook veel tijd verloren in het verplaatsen van materiaal.

Het vrijwilligerswerk houdt in dat je mee helpt bij het bouwen van 1 huis tot het af is. Deze week gaan ze dit huis afwerken. Volgende week (deze week) gaan we ergens anders aan de slag.

- Miércoles: 's morgens waren de werkmensen wel al optijd aan de slag. Gewoon een fijne werkdag gehad.

' s middags me geïnformeerd bij de talenschool (die mijn vrijwilligerswerk regelen) voor hun activiteiten. Zij bieden zowel 's middags als voor de weekenden activiteiten aan. Handig!!

Voor het weekend stond' Semuc Champey ' op het programma. Een dorpje in centraal/Oost Guatemala. Wel bekend voor de mooie natuur, watervallen en grotten. Ik had al gehoord dat het indrukwekkend was. Doen dus + had k eindelijk de mogelijkheid om wat te kunnen netwerken!!

- Jueves: stikop kon ik m'n bed niet uit, met moeite m'n ontbijt binnen gewerkt en me vervolgens naar het werk gesleept. Ja, daar komt ie dus... Zo ziek als een hond! 'estar enferma como un perro', letterlijk vertaald.

La diarrea,... hoera :(!
En ze hebben natuurlijk geen toytoy op de werf staan. Wat hun baño is: een gat in de grond, in een hoekje van de werf, afgeschermd met golfplaten.

Gelukkig in de buurt iets fatsoenlijk gevonden. K wou een flesje cola kopen, maar had alleen groot geld bij, dus het ging als volgt:
Baño - banco - baño - proyecto (project, om te zeggen dat ik naar huis ging. Kon nog amper van A naar B wandelen) - baño - autobus.

Rit overleefd, naar school gestrompeld om uitleg te doen en gevraagd of weekend uitstap haalbaar was. Niet zo intensief zeiden ze.. Ok, wagen het toch maar om in te schrijven. Wou toch graag wat mensen leren kennen enz..

K heb me werkelijk nog nooit zo ziek /zwak gevoeld. Wanneer ik uiteindelijk, opgelucht, het huis binnen strompelde was meteen de vraag van vader des huizes: 'qué pasa?!'
Heb er dus behoorlijk goed uitgezien ;)..

Uitleg gedaan - baño - cama (bed)

Even later klopte la mamá de casa op de deur :' qué pasa?!'
Explicar - baño - cama

Wanneer ik wakker was kreeg ik een kruidenthee om mijn maag en darmen te kalmeren. Was een hulpmiddel wat ze van haar moeder heeft geleerd. Best lekker en hielp precies wel. Voor 's avonds een kippensoep (Una supa de pollo, deliciosa!) y un medicamento. Después dormir, cama dus!

- Viernes : es mejor (het gaat beter). Niet topfit, maar voelde toch al wat fitter. K moest niet gaan werken wegens de weekendtrip, (zo gemakkelijk gaat het dus :)) , dus wat langer kunnen slapen.

Cerca 11:30 horas, vamos! Vertrokken met een minibusje met 12 estudiantes. Een paar Belgen (ook des Wallones) en vooral veel Duitsers. Leeftijd:18-22. Amai... Maar het was een erg enthousiaste en vrolijke groep en dat is fijn natuurlijk! De gids, Victor, een grappig mannetje en heel zorgzaam, fijn!

Tegen 19:30h rijden we ergens in middle of nowhere, een bergpad in. Donker en behoorlijk hobbelig. Alleen natuur rondom, voor de rest zag je alleen hier en daar een lichtje ergens in de bergen.. Toch kwamen we nu en dan een tegenligger tegen : waaronder een ambulance en een tuktuk! Hoe dat ding op 3 wielen, gelijk kruiwagen bandjes, zover kon rijden snap k niet.. ;)

Na een uur hobbels en bobbels, in eerste vitesse bergop: 'bienvenidos', kwamen we zelfs bij 2 hostals uit.. 1 daarvan was onze bestemming.
Bueno, desondanks de lange rit toch erg van genoten!

Dag nadien, bij daglicht ziet het er helemaal leuk en super mooi uit! De ligging is eveneens prachtig! Pero, qué frío!! Op het meeneemlijstje stond dat het er erg warm is, lichte kledij meenemen. Ja, wadde...

Maar goed, deel 1 van de planning : met een pick-up de berg op, richting Semuc Champey. Allen achter de laadbak in en 'vamos'! Een uur later komen werken in onze andere hostal aan, eveneens super ligging en toffe bungalows! Na het inchecken, gingen we te voet de berg op (arriba) . Een klim van 1,5uur met super uitzichten over de mooie watervallen. Kleur van het water leek turquoise, super mooi!

Vervolgens debajo (naar beneden) para nadar! Beetje frisjes het water, maar zo mooi, zo natuurlijk! Samen met de Spaanse gids het water in en werden we ook daar rond geleid. Komen we op een plaats om naar beneden te springen, toch wel wat gewaagd. Maar met de nodige adrenaline lukt dat allemaal en een behoorlijke duik(en) gemaakt :)!

Erna terug naar hostal voor lunch en klaarmaken voor deel 2: een tocht in de grotten, door het water van een rivier die vervolgens uitmondt in de rivier met de waterval.

Bij aanvang kregen we allemaal una candela (een kaars). En zo gingen we achter elkaar in ons zwemkledij, con una candela en nos manos y sin chinelas (slippers) en los caves. Con un guía naturalmente. Qué divertido!! Dus echt stikdonker, gingen we daar met onze kaarsen. Al snel werd het dieper en moesten we met 1 hand zwemmen. Gaat best goed! Alsook het omhoog en omlaag klimmen van een ladder, het in en uit klauteren van het water,... (Soms wel pijnlijk als je tijdens het zwemmen tegen een rots onder water zwom ;)!)

Onderweg kwamen we aan een 'put' zal ik het maar noemen, waar we vanaf een rots in konden springen. Heel erg chic want het werd slechts verlicht door onze kaarsen die we bij ons hadden en het weinige licht van een zaklampje van onze gids Victor die ook mee was gegaan. Dussss, komt erop neer dat je in een zwart 'gat' springt. Heel spannend, twee keer gedaan :)!

Bij terugkeer nog over een natuurlijke/rotsige 'glijbaan' naar beneden gegleden. De Spaanse gids gaf ons geen verdere uitleg, zei enkel hoe we ons handen en benen moesten leggen, nam de kaars over en gaf een duwtje. Hoppa, daar ging je dan omlaag, haha. Ff spannend maar glijbaan was niet zo diep.

Een geweldige ervaring was deze tocht van 2uur!!!

Ben blij dat ik toch mee geweest ben en de activiteiten heb kunnen doen want op zaterdag ochtend alweer terug last had van la diarrea. Zondag best erger, Victor me een medicijn gegeven en me toch aangeraden om naar de dokter te gaan. Ook de vriendelijke chauffeur raadde me het aan. 1 dag ziek is normaal, maar geen 4! Bovendien hielp Immodium gewoon niet!

Dus op naar het volgende verhaal :
Zondag, tegen 19h, terug in Antigua, home sweet home!! Maar voelde me terug gelijk een vod! Toch proberen iets te gaan eten, maar met veel moeite en tijdens de nacht spijt van..

Entonces, lunes, el médico!
La familia hier heeft uitgelegd waar k best kon gaan. Eerst rap langs school want daar verwachtte ze me om naar het nieuwe project te gaan. Wat een toeval, maandag en dinsdag geen werk omdat het materiaal nog niet is geleverd. Bueno, op naar de dokter!

En español explice qué paso. Ging nog vrij goed en duidelijk.

Vervolgens moest ik stoelgang opvangen in een potje (jaja, alle sappige details horen bij het verhaal, haha!) para examinar en el laboratorio. Daar moest ik een uur op wachten. Ondertussen kon k naar la farmacia om een drankje te halen (gelijk ors), dus voor zouten & suikers en zo krijg k toch ook wat krachten terug want ben echt niks waard.

Bueno, después terug naar de dokter. El resultado: un parásito y se llama 'giardia lamblia'. Jeetje seg!! Komt door het eten en gebeurt vaker in deze landen, alsook in Afrika en India, zei de dokter. Hij heeft me een medicijn voorgeschreven dat de parasiet dood en zou dan vervolgens mijn lichaam moeten uitgaan. Indien niet beter binnen 2 dagen moet ik terug komen. Maar normaal zou het moeten goed komen. Hij heeft me dan nog aangeraden wat ik de komende dagen best kan eten.

Terug naar la farmacia, medicina opgehaald en nu maar hopen dat het goedkomt!

Dus geen fijne periode gehad en me wel effe 'triste' gevoeld. Niet handig om dit te hebben in een andere omgeving, wat een ongemakkelijk gevoel met zich meebrengt en ondertussen niemand te kennen waarbij k m'n hart kon luchten.

Maar goed, keerzijde van het verhaal:
* Weer een ervaring rijker op allerhande vlakken!!
* K kan zeggen 'er heeft ooit een parasiet in mij geleefd. Maar we werden niet zo'n goede vrienden '
* 't is duidelijk dat ik m' n plan kan trekken in het Spaans!
* Ik heb echt geluk met de familie want ik heb er heel veel aan!!
* Uiteindelijk komt het allemaal wel goed!
* Ik heb zowieso een super weekendtrip gehad :)
* Ik kijk uit naar het moment dat ik terug tegoei kan eten, wat zullen die panqueques con frutas y café con leche en la mañana me smaken. Y la pizza por la cena!! :)

Ziezo, wat een lang verhaal weer. Ik hoop dat het volgende wat relaxer en positiever gaat zijn :)!

Saludos!
Besos y abrazos


  • 17 Februari 2015 - 21:03

    Kristel:

    Hey Martine,

    Tsjonge, je hebt weer wat meegemaakt seg!
    Hopelijk blijven de parasieten (en andere vieze beestjes) nu op een verre afstand en voel je je snel weer fit!
    Zo te horen gaat het Spaans prima, chapeau!
    Veel beterschap en nog heel veel plezier!
    Groetjes uit Kessenich.

  • 17 Februari 2015 - 23:22

    Martine Stals:

    Het was me wat ja ;)! Ik eet geen frutas meer van de markt! Wss heb k het daar opgelopen!

  • 17 Februari 2015 - 23:24

    Martine Stals:

    Foto's zijn van afgelopen weekend, wat 'sfeerbeelden' van Antigua en enkele van het vrijwilligerswerk.

  • 18 Februari 2015 - 12:04

    Kristel:

    Lindas fotos

  • 19 Februari 2015 - 09:38

    Lisette:

    Hola Martine,dat is een heel verhaal.Proficiat ,het spaans gaat wel goed als je bij de dr.kan communiceren.Hopelijk blijf je nu van die enge beestjes verlost.ik zal onze buurvrouw eens informeren die is microbiologe mms.weet die daar meer over.Het bouwen gaat daar wel anders dan bij ons,als bouwheer,vrouw heb je t precies wat gemaklijker he.De natuur daar,is zo te lezen indruk wekkend!.Nog veel bouw ,fijne uitstapjes en andere ervaringen,en fruit,rauwe groenten wassen met water uit een fles!!.Beterschap.groetjes uit Kinder!

  • 20 Februari 2015 - 17:28

    Marina Stals:

    Hallo Martine,

    Al een heleboel beleefd onderweg en daarginder,amai.......!!
    Hopelijk voel je intussen stukken beter en is die parasiet uit je lijf,jij zal niet rap meer klagen als je je hier in
    Belgie wat minder goed voelt niet waar?
    De spaanse taal gaat je goed af,je kan je Molse collega's nog wat bijleren als je terug bent.


    Maar zover is het nog niet,geniet er nog van en doe nog veel mooie ervaringen op daarginds,en werk ze,maar niet te veel hé

    Vele groetjes uit Opglabbeek!



  • 26 Februari 2015 - 00:36

    Eva:

    Een hele boterham seg. Jammer dat je zo ziek bent geweest. Hopelijk ben je er ondertussen echt van af! En kan je terug met volle teugen genieten. Hoe dan ook een enorm avontuur en chapeau dat je dat allemaal in uw eentje "flikt" ;-) Hoedje af dus en op naar je volgende verhaal! Hopelijk dan alleen maar goed nieuws! Dikke knuffel en tot hoors! Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martine

Actief sinds 01 Dec. 2014
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 96371

Voorgaande reizen:

30 Januari 2017 - 12 April 2017

I've got the travel bug.

09 Januari 2015 - 17 Maart 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: