El proyecto voluntario - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Martine Stals - WaarBenJij.nu El proyecto voluntario - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Martine Stals - WaarBenJij.nu

El proyecto voluntario

Door: Stalske

Blijf op de hoogte en volg Martine

02 Maart 2015 | Guatemala, Antigua

Hola todos,

Mijn trabajo como voluntario ha terminado. Hieronder een overzicht van de projecten waarin ik heb gewerkt + de donaties die ik heb gedaan:

* El proyecto :
Zoals jullie weten ben ik aan de slag gegaan in het bouwproject 'Hábitat para la Humanidad'. Voor dit project heb ik oorspronkelijk de benefiet georganiseerd en een behoorlijke som verzameld (waarvoor jullie dank nogmaals!). Maar halverwege heb ik besloten te veranderen..
Ik had verwacht dat ik door er te werken het systeem, de werking van de organisatie, de voorwaarden etc te weten zou komen. Maar niet echt.. De projectleider heb ik 1 keer gezien en kon me niet echt veel uitleggen vond k.. Hetgeen ik te weten ben gekomen is dat het een soort sociale lening is waarbij, afhankelijk van hun mogelijkheden, de mensen het huis afbetalen. Ze moeten tevens een stuk land bezitten vooraleer ze de aanvraag kunnen doen. Verder hebben ze de mogelijkheid om afhankelijk van hun inkomsten, een klein of groter huis te bouwen.

Mooi dat het bestaat allemaal maar Kortom had ik er niet zo'n goed gevoel bij om deze organisatie zomaar de winst van de benefiet over te schrijven op hun rekening en totaal niet te weten naar wie, wat en waarom... Voor mij persoonlijk vind ik het belangrijk een goed gevoel te hebben bij de donatie, alsook dat het persoonlijker is en een project waarbij k me nuttig voel. Bovendien hebben ze van mij al donatie gekregen door mezelf in te schrijven voor het project en ik een bedrag moest betalen. Ik dacht dat dit wel normaal zou zijn, maar ben er dus achter gekomen dat zij echt wel een uitzondering op de regel zij. Bovendien is de organisatie best groot, nl gesitueerd in meerdere landen in Centraal - en Zuid-Amerika.

Dusssss heb k besloten te veranderen van project. Ben ermee naar de directrice van mijn talenschool gegaan (zij zijn voor mij de verantwoordelijke in Guatemala om het vrijwilligerswerk te regelen. Zij zijn dus collega's van Activity International in Nederland) die me zou moeten helpen. Eerst was het 'nee' dat gaat niet, na uitleg over benefiet ging het uiteraard wel.

Maar liep wat raar allemaal dus ben ik zelf wat op ontdekking gegaan en heb ik 2 scholen en een home (soort ziekenhuis) bezocht. 1 school was op advies van de directrice maar gaf me ook een dubbel gevoel, hoewel de directeur me veel heeft kunnen uitleggen en me vanalles heeft laten zien.

Uiteindelijk via een vrijwilliger die k hier heb leren kennen, een (arm!) schooltje bezocht. Daar voelde k me goed bij en heb ik me in de laatste week nuttig gemaakt. Deze school heeft van mij het merendeel van de winst gekregen. Het wordt o.a. geïnvesteerd in ramen (7 stuks) voor 2 klaslokalen die ze nu wegens gebrek aan geld niet kunnen afwerken. 1 lokaal zou een computerlokaal moeten worden en het andere een werkatelier voor de chicos om houtbewerking te leren. Verder heb ik wat speelgoed gekocht voor tijdens hun pauze. Alsook 1 maaltijd, wat eigenlijk niet meer inhoudt dan 2 koekjes en een vruchtensapje/niño.

Er zijn 4 groepen kinderen (in totaal zo'n 100 kinderen), 2 in de vm en 2 in de nm. Zij krijgen een vitamine pilletje voordat ze starten en tijdens de helft van hun lessen krijgen ze een maaltijd. Op deze manier wilt de school garanderen dat ze zeker 2 maaltijden op een dag krijgen. Nl komen alle kinderen uit erg arme en grote gezinnen waarbij 2 maaltijden/dag net wel/niet haalbaar is..
TRIEST!

1 dag kregen ze rijst met bonen, een andere dag een soort (zoet) rijstensoepje , dan een dag 2 koekjes en een aarbei/choco- drink..
Ze eten het steeds heel zorgvuldig op en zijn er heel dankbaar voor !

Ook al was het maar voor enkele dagen, de kinderen en ikzelf ook vonden het geweldig. Ik ben erg tevreden dat ik uit mijn hele zoektocht dit project heb gekozen. Tevens heb ik het geld rechtstreeks en persoonlijk kunnen investeren!
Estoy feliz :)!

Verder heb ik een klein deel aan de andere school geschonken om te investeren in maaltijden voor de kinderen (hetzelfde systeem als de andere school: 1 maaltijd/groep).

Ook deze directeur is me erg dankbaar en heeft nog voorgesteld dat hij me, op een van mijn laatste dagen in Antigua, een rondleiding wilt geven in de dorpjes rondom Antigua. Elk dorpje heeft hier zijn eigen ambacht (keramiek, textiel, leer,...)

Ik heb hem tevens oude kleren van mezelf aan hem meegegeven, voor een familie dat we hebben bezocht. Triest om te zien hoe de familie er woont, hoe ze moeten koken en slapen. De mama heeft nog een baby'tje dat al enkele dagen koorts had, maar gelukkig had ze medicatie hiervoor. Ik was al bereid om heel mijn stockage van medicijnen te geven!!

Tenslotte ga ik het resterende bedrag aan een home schenken:
'Obras Sociales del Hermano Pedro'. Hier heb ik een rondleiding gekregen en het is echt zot wat dit hospitaal doet met hun beperkte financiële middelen!
Het is een home, beetje hospitaal ook, voor:
- niños desvalidos (hulpbehoevende kinderen)
- centro de recuperación nutriciónal, niños desnutridos (herstel van ondervoede kinderen)
- Baby's/kinderen met o.a. het syndroom van Down, quadriplegic en Hidrocefalia,...
- niños y jóvenes discapacitados (kinderen en tieners, mindervalide)
- señoritas con parálisis cerebral (vrouwen met een hersenverlamming)
- mujeres y hombres limitados física y mentalmente (mannen en vrouwen met een mentale en fysieke beperking)
- hogar para ancianos (bejaardentehuis)
- Mensen met een psychiatrische problematiek
- Verslavingszorg
-...

De meerderheid van kinderen, maar ook van de volwassenen krijgen slechts 1 of 2 keer per jaar bezoek van hun dierbaren. Het is dus eerder zo dat familie hen binnen brengt om hen daarna gewoon achter te laten.

Verder fungeert het een beetje als een hospitaal. Er worden aan sociale tarieven, afhankelijk van hun mogelijkheden, operaties uitgevoerd. Vanuit Amerika komen elke week een aantal dokters en chirurgen toe die een week komen opereren en vervolgens weer terug keren naar Amerika. For free natuurlijk, zijn dus ook vrijwilligers.

De organisatie is momenteel gehuisvest in wat vroeger het nationale hospitaal van Antigua was. Maar in 1976 werd verwoest door een aardbeving. Slechts de grote, dikke muren waren nog intact, de rest moest terug opgebouwd worden.

Ze zijn sinds een 2-tal jaar bezig met een nieuwe site. Gesitueerd buiten Antigua en giga. Het zal wss nog enkele jaren duren voordat het is afgewerkt.

Het is tevens een erg katholieke organisatie, maar dat is zowat met alles hier. De monniken beheren het reilen en zeilen van de organisatie. Wanneer ik op bezoek was, was er juist een ceremonie door de gangen bezig. Teksten werden voorgelezen, er werd gezongen en gebeden. Speciaal om dat te zien. Stond k daar in de menigte, toerist te wezen met mijn rugzakske.

Uiteindelijk heb ik dit alles buiten mijn eigen talenschool kunnen regelen, wat ik dus prima vond (politics are clearly everywhere!!) Ben er behoorlijk mee bezig geweest, maar ja zo ben k eh :). Ik heb er veel door geleerd en gezien en het geeft me een tevreden + voldaan gevoel!!

Bij deze een update van mijn vrijwilligerswerk hier,wat nu is afgelopen. Zeker weer een hele ervaring en kennis rijker!


Ir

  • 02 Maart 2015 - 21:45

    Mandy:

    Hola chica! Wat goed allemaal, super dat je dit zelf hebt geregeld!! Mag je trots op zijn :) En nu lekker reizen, toch? Heerlijk! Ik zit op het vliegveld, onderweg naar huis.. maar dat wist je al ;) Veel plezier nog!! Liefs Mandy

  • 03 Maart 2015 - 19:43

    Inge:

    Even een kort berichtje van een enorm trotse zus!!!! Super goed gedaan en heel integere besluiten. Dapper en nobel van je!! En nu wat you-time. XXX

  • 03 Maart 2015 - 22:23

    Theo:

    Mooi dat je benefietavond goed heeft opgebracht en dat je dat geld ginds heel nuttig kan besteden. De noden zijn blijkbaar heel groot. Alles beetjes helpen en zo zien de mensen ginds dat er toch solidariteit bestaat. Dat zal hen ook moed geven in hun moeilijk bestaan.

  • 04 Maart 2015 - 11:28

    Lisette:

    hey martine,goed werk gedaan,proficiat!!!Ge hebt het geld goed kunnen besteden na je persoonlijk zoek werk,nu is het zeker op de plaats waar het echt nodig is.Super!Je bent nu heel wat ervaringen rijker ,leuke en minder fijne,en weer genezen gelukkig.De klak heeft je mss.toch beetje beschermd.En wie weet mss.kom je Inge(de schildpad he) nog eens ergens tegen.Je bent nuheel wat ervaringen rijker,fijne en wat mindere,blijvende herinneringen.Mooie foto's zo krijgen we ook een hoe het daar echt is.Geniet nog van je laatste dagen daar en tot ziens in Belgie waar we zo te lezen het toch niet zo slecht hebben.De school en ziekenhuis zal je wellicht niet vergeten.

  • 04 Maart 2015 - 11:34

    Lisette:

    Oeps, ben te snel geweest en de fouten in de tekst niet gezien,stom he.groetjes!!!

  • 05 Maart 2015 - 20:16

    Kristel:

    Hey Martine,

    Wat fijn dat je verschillende mensen hebt kunnen helpen die het echt nodig hebben.
    Goed gedaan! Echt chapeau!

    Veel plezier nog
    Grtz Kristel en co.

  • 05 Maart 2015 - 21:27

    Natascha:

    Hoi hoi Martine,

    Wat ben jij ontzettend goed bezig geweest!! Jij hebt vast heel veel aan levenservaring opgedaan in deze paar maanden. En heel erg veel leuke dingen gedaan en gezien. Jammer dat je ook weer de ervaring mee moest maken om ziek te worden. Lelijk parasietje :-( En dat Spaans!!! haha Dat gaat je goed af.
    En zo te horen heb je ook allemaal leuke mensen ontmoet. Ik hoop dat je nog een leuke week hebt om echt te relaxen.

    Natascha
    xxx

  • 09 Maart 2015 - 23:42

    Katrien L:

    Ben super super fier op jouw! Volg je hartje dan kan je nooit een slecht gevoel hebben. Super goed bezig! Tot snel xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martine

Actief sinds 01 Dec. 2014
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 96373

Voorgaande reizen:

30 Januari 2017 - 12 April 2017

I've got the travel bug.

09 Januari 2015 - 17 Maart 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: